Rocar DAC reprezintă o serie de autobuze și troleibuze produse de Rocar București sub licență DAC (Brașov). Au fost fabricate între 1979 și 2000. Vehiculele au fost disponibile atât în varianta rigidă de 12m, cât și în varianta articulată de 17m.
În cea mai mare parte a anilor ’80 și la începutul anilor ’90, aceste autobuze și troleibuze au fost coloana vertebrală a rețelei de transport urban din România, deoarece, de-a lungul anilor ’80, companiile de transport public nu aveau voie să importe niciun tip de vehicul din afară.
Autobuzele au fost proiectate și construite într-o perioadă de deficiențe severe, accentul principal fiind pus pe economisirea utilizării materialelor și simplitatea designului. Majoritatea autobuzelor de acest tip nu aveau putere sau direcție asistată și doar un număr mic de autobuze, construite în prima parte a proiectului (1979-1982) au folosit cutii de viteze automate, care au fost abandonate ca soluție din cauza costurilor mari. Zona de pasageri era, de asemenea, foarte spartană, neavând sisteme de sunet sau afișare interioare, scaunele fiind construite din placaj, doar modelele ulterioare au fost prevăzute cu scaune din plastic, corpurile de iluminat fiind becuri mici de 12 volți de 6-8, oferind iluminare insuficientă.
La sfârșitul anilor 1980, unele au fost transformate pentru a funcționa pe gaz metan, prin instalarea a două sau trei rezervoare de gaz pe acoperișuri. După căderea regimului comunist, autobuzele au fost transformate în diesel. Autobuzele DAC erau echipate cu motoare maghiare RABA-MAN sau cu motoare IABv românești capabile să aibă putere 192 cai-putere și o cutie de viteze cu 4 sau 6 trepte pentru o viteză maximă de 65 km / h. După 1990, seria a fost ușor îmbunătățită ca nivel de calitate, cum ar fi motoarele RABA, transmisia RABA, scaunele din plastic (sau uneori cu perne de tapițerie vinilică - în principal versiuni pentru autocar, dar și unele versiuni urbane), iar multe modele erau mai înalte. Unele dintre ele au fost chiar echipate cu iluminare fluorescentă, dar în foarte puține cazuri, această amenajare a fost realizată în principal la garajul gazdă. Unele modele au fost montate după anii 1990 cu motoare mai puțin poluante, iar acest lucru a fost specificat în autobuz.
DAC 217E - Troleibuz articulat, varianta înaltă a lui 117E, acționat de un motor de curent continuu de 150 kW. Cel mai comun model, cu comandă electronică ale contactoarelor. De asemenea disponibil cu chopper, ca opțiune;
Acest proiect, ca toate celelalte prezentate aici, va fi disponibil in cateva ore pe profilul meu de pe GTAInside.com, si sper ca vă va place.
Galerie foto:
Ce s-a intamplat cu MaMuT ? De ce nu ii mai merge blogul ?
ReplyDelete